מה הקשר בין כייסות לקוסמים?

קסמים ואמנות גניבת תשומת הלב

כל קוסם או קוסמת שמכבדים את עצמם צריכים להקדיש מחשבה למקומות שאליהם מופנית תשומת הלב של הצופים במהלך הקסם. בין אם מדובר בקסם שמבוסס על זריזות ידיים ובין אם מדובר בקסם שקשור לקריאת מחשבות, בכל רוטינה יש חלקים שהקוסמים יעדיפו שהקהל לא יראו, או לפחות שלא יזכרו שראו לאחר הקסם. המטרה של קוסמים היא ליצור בעת ההופעה חוויה ייחודית עבור הקהל. על כן, למרות שהקסם עצמו מתבצע בעולם האמיתי, קוסמים צריכים לנסות לעבוד על האופן שבו הקסם נתפס במוחם של הצופים.

עקרונות מסוימים, התקפים לכל עולם הקסמים, מורגשים במיוחד בעולם הכייסות, בין אם מדובר בהמחשה של כייסות לקהל צופים ובין אם מדובר בכייסים שניתן למצוא במקומות הומי אדם. אחד העקרונות הללו הוא האופן שבו הטעיה מסוגלת להשפיע על מוחם של הצופים. כייסים מסוגלים לדעת מתי אנשים לא מרוכזים ולפעול בחלון ההזדמנויות הזה. באותו האופן, קוסמים מסוגלים לגרום להסחות דעת ולפגוע בתשומת ליבם של הקהל שלהם.

גם כשכייסים מציגים לקהל את יכולותיהם וגם כאשר הם פועלים במקומות הומי אדם, המטרה שלהם היא להבין מהו מוקד תשומת הלב, ולפעול בצורה כזו שהקורבן או הקהל לא יבינו בכלל שנעשה משהו לנגד עיניהם. כייסים יודעים, למשל, שרוב בני האדם לא מסוגלים להתרכז בשני דברים בו זמנית. לכן, פועלים בעיקר במקומות כמו תחנות רכבת, בהן בני אדם מרוכזים בעיקר בהגעה ממקום אחד למקום אחר ופחות שמים לב לאנשים שסביבם. כאשר אדם קורא עיתון, למשל, המחשבות שיעברו בראשו יהיו ככל הנראה קשורות לכתבה שהוא קורא, והמחשבות שקשורות לכתבה זו יהיו הרבה יותר חזקות ממחשבות על הארנק שלו שנמצא בכיסו הימני.

עבור קוסמים, הסוד הוא לפעול בלי שיהיה ניתן להבין שנעשה משהו, בין אם מדובר בתזמון הפעולה ברגע שבו הקהל מרגיש שהוא יכול לנוח, ובין אם מדובר בהסבת תשומת ליבם של הצופים למטפחת בעוד שהסוד לקסם קיים בכלל ביד השנייה. למעשה, בעוד שכייסים בדרך כלל מסתמכים על הסחות דעת שבני אדם יוצרים לעצמם, ומנסים בעיקר להבין לאן תשומת ליבו של אדם מסוים מופנית ברגע נתון, קוסמים יודעים שתשומת ליבו של הקהל מופנית כלפיהם ויכולים להשתמש בכך כדי ליצור בעצמם הסחות דעת. ניתן לומר שקוסמים צריכים באופן קבוע לגרום לצופים לחשוב מחשבות שמרחיקות אותם מסוד הקסם. קוסמים טובים מסוגלים לגרום למחשבות הללו להיות יותר חזקות מהמחשבות שקשורות לסוד הקסם, והם משתמשים בתשומת הלב של הקהל ככלי. כך, קוסמים מובילים את הצופים ללא ידיעתם לשיא הקסם, וכאשר הקהל מנסה להסתכל אחורה ולהבין כיצד הקסם נעשה, הוא לא זוכר את הפרטים שהרכיבו את הקסם כיוון שלכל אורך הדרך הפרטים המשמעותיים נראו כשוליים לחלוטין.

בסרטון המצורף ניתן לראות כיצד אפולו רובינס (Apollo Robbins), "הכייס הג'נטלמן", משתמש בהטעיה והסחות דעת לטובתו. הוא תמיד נמצא צעד אחד לפני שלושת האנשים בפניהם הוא מופיע, והוא מכייס מהם חפצים שונים תוך כדי זה שהוא מסביר להם כיצד לכייס. הוא בוחר להדגים את אמנות הכייסות לעולם הרחב, אבל הסרטון הזה ממחיש בצורה מצוינת עד כמה עוצמתית הטעיה יכולה להיות, ולמה חשוב שכל קוסם או קוסמת יהיו מיומנים בה.

ישראל קליוסטרו

קליוסטרו
קוסם. יליד המאה ה-18. חי בישראל. שירת בצה"ל כקצ"ר (קוסם צבאי ראשי). נמלט ממיכל המוות, מכלוב נעול בבריכה וממיכל מלא במבה. העלים אנשים ומכוניות. כתב הפיק והופיע בפסטיבלים, מופעים ותוכניות טלויזיה. מלמד קסמים לילדים ומבוגרים ומומחה לחיבור של קסם וטכנולוגיה.

בלתי אפשרי - זאת רק דרגת קושי ...