קסם ומגדר: על הפער המגדרי בעולם הקוסמים

# למה לעזאזל אין יותר קוסמות בעולם?

בעולם הקסמים והאשליות נראה כי ישנה תופעה בולטת שקשה להתעלם ממנה – המיעוט המשמעותי של נשים העוסקות בקסמים כמקצוע. בעוד שעולם הבידור מתקדם לעבר שוויון מגדרי בתחומים רבים, נראה כי אמנות הקסמים נותרה מעוז גברי באופן מובהק. מאמר זה מבקש לבחון את הסיבות האפשריות לתופעה זו, את השלכותיה התרבותיות והחברתיות, ואת הסימנים לשינוי שמתרחש בשנים האחרונות.

## היסטוריה של הדרה

ההיסטוריה של אמנות הקסמים משקפת את ההיסטוריה הכללית של הדרת נשים ממקצועות מסוימים. במאות ה-18 וה-19, כאשר קסמים הפכו לבידור פופולרי, החברה הגבילה את השתתפות הנשים במרחב הציבורי. קוסמי במה היו כמעט תמיד גברים, והנשים הופיעו לרוב כעוזרות – תפקיד שנועד להסיח את דעת הקהל ולשמש כקישוט ויזואלי.

ניתן להבחין בין תפקידי הקוסם והעוזרת לא רק בפעולותיהם הפיזיות על הבמה, אלא גם בדינמיקת הכוח ביניהם. הקוסם – הגבר – היה בעל הידע, המומחיות והסמכות, בעוד העוזרת – האישה – הייתה פאסיבית, צייתנית וחסרת מודעות לסודות הקסם. תבנית זו שיקפה וחיזקה תפיסות חברתיות רחבות יותר לגבי תפקידי המגדר.

## מכשולים מבניים ותרבותיים

גם כיום, ישנם מספר גורמים המסבירים את המיעוט היחסי של קוסמות:

### 1. מסורת סגורה ומועדוני קסמים בלעדיים

אמנות הקסמים הועברה באופן מסורתי באמצעות מערכות חניכות וארגונים סגורים שהיו לרוב גבריים. המועדון המפורסם "החוג הקסום" (Magic Circle) בלונדון, למשל, לא אפשר חברות לנשים עד שנת 1991. סגירות זו הקשתה על נשים לרכוש ידע, לפתח רשתות מקצועיות ולקבל לגיטימציה בקהילה.

### 2. תדמית ומוסכמות אסתטיות

הדימוי התרבותי של הקוסם – גבר בחליפה שחורה עם שרביט או קלפים – הפך לאיקון תרבותי. כאשר קוסמות מופיעות, הן נתקלות לעתים קרובות בציפיות כפולות: לעמוד בסטנדרטים של מיומנות קסמים גבוהה ובו-זמנית להתאים לציפיות מגדריות לגבי הופעתן והתנהגותן.

### 3. עיצוב האביזרים והתלבושות

תלבושות הקסמים המסורתיות – חליפות עם כיסים רבים וחזיות עם שרוולים ארוכים – עוצבו עבור גברים ועבור גופם. קוסמות נאלצות להתאים את ציוד הקסמים או לעצב פתרונות חדשים המתאימים לתלבושות נשיות מסורתיות.

### 4. הטרדות ודעות קדומות

נשים בתעשיית הקסמים מדווחות על התמודדות עם שכבה נוספת של מכשולים – מהערות מפקפקות ועד להטרדות של ממש. חוויות אלה יכולות להרתיע נשים צעירות מלשאוף לקריירה בתחום זה.

## הפרדוקס של "האישה הנחצית"

אחת האירוניות הגדולות בעולם הקסמים היא שאחת האשליות המפורסמות ביותר – חיתוך האישה לשניים – מציבה אישה במרכז המופע, אך רק כאובייקט פאסיבי לפעולת הקוסם. אשליה זו מסמלת את היחס הדיכוטומי כלפי נשים בתחום: נוכחותן חיונית, אך הן נתפסות כאובייקטים ולא כסובייקטים בעלי סוכנות.

היסטוריונים של קסמים מציינים כי הפופולריות של אשליית "האישה הנחצית", שהוצגה לראשונה על ידי פ.ט. סלביני ב-1921, משקפת את החרדות החברתיות בתקופה שבה נשים החלו לדרוש זכויות פוליטיות וחברתיות. האשליה יכולה להיקרא כפנטזיה של שליטה גברית – הקוסם מפגין יכולת לחתוך, לפרק ואז להרכיב מחדש את הגוף הנשי.

## סיפורי הצלחה ופורצות דרך

למרות המכשולים, היו קוסמות מוכשרות לאורך ההיסטוריה שהצליחו להתבלט:

### אדלייד הרמן (1853-1932)
ידועה כ"מלכת הקסמים", הרמן הייתה אחת הקוסמות המצליחות הראשונות שהופיעה כסולנית ולא כעוזרת. לאחר מות בעלה, הקוסם אלכסנדר הרמן, היא המשיכה את המופע ופיתחה קריירה מרשימה משל עצמה.

### דיל טרייסי (1902-1941)
קוסמת אמריקאית שפיתחה מופע קסמים ייחודי ועצמאי, והייתה מהמעטות שהתקבלה לחברות מלאה באגודות קסמים בזמנה.

### פם הלן ג'ן קסטלו
בשנות ה-60' וה-70' של המאה העשרים, פיתחו מופעי קסמים מצליחים שהדגישו את כישוריהן כקוסמות ראשיות ולא כעוזרות.

## מגמות עכשוויות ושינויים חיוביים

בשנים האחרונות חלו מספר שינויים חיוביים:

### 1. ארגונים ורשתות תמיכה
צמיחתם של ארגונים כמו "Women Magicians Association" מספקים מרחב בטוח ותומך לקוסמות, ומאפשרים להן לשתף ידע, טכניקות והזדמנויות.

### 2. מגמות חדשות בקסמים
המעבר משעשועי במה גדולים לקסמי רחוב וקסמים במדיה חברתית פתח דלתות חדשות לכל מי שמעוניין לעסוק בתחום, ללא צורך בגישה למועדונים סגורים או בציוד יקר.

### 3. שינוי תודעתי ודורי
דור חדש של קוסמות צעירות מאתגר את התפיסות המסורתיות ומביא סגנונות חדשים ומגוונים לתחום. הן יוצרות מופעים שמשלבים נרטיבים אישיים, אלמנטים תיאטרליים וקסמים מקוריים שמדברים אל קהלים עכשוויים.

## לקראת עתיד מגוון יותר

כיצד ניתן לעודד יותר נשים להיכנס לעולם הקסמים?

### 1. ייצוג ודוגמאות לחיקוי
חשיפה גדולה יותר לקוסמות מצליחות בתקשורת ובמדיה יכולה להשפיע על דור חדש של בנות וצעירות לראות בקסמים קריירה אפשרית.

### 2. חינוך והכשרה שוויוניים
תכניות לימוד וסדנאות קסמים המיועדות במיוחד לנערות ונשים יכולות לספק את הכלים, הביטחון והרשתות הדרושים להצלחה.

### 3. אתגור המוסכמות האסתטיות
עידוד קוסמות לפתח סגנונות ייחודיים ואותנטיים משלהן, במקום לחקות את המודלים הגבריים המסורתיים.

### 4. טיפול בהטרדות ובסקסיזם
קהילת הקסמים חייבת להתמודד עם סוגיות של הטרדה ואפליה כדי ליצור סביבה בטוחה ומכבדת לכל המינים.

## סיכום

הפער המגדרי בעולם הקסמים משקף דפוסים חברתיים רחבים יותר, אך גם את הייחודיות של אמנות זו ואת ההיסטוריה שלה. ככל שנשים ממשיכות לחדור לתחומים שהיו בעבר מעוזים גבריים, כך גם עולם הקסמים מתחיל להשתנות.

הפוטנציאל לשינוי אמיתי קיים כאשר קסם אינו נתפס רק כאשליה ויזואלית, אלא גם כצורת אמנות שיכולה לאתגר ולשקף את המציאות החברתית. קוסמות עכשוויות אינן רק שוברות את "תקרת הזכוכית" המסורתית – הן מציעות דרכים חדשות לחשוב על אשליה, כוח ומציאות.

כאשר יותר נשים ישתלבו בעולם הקסמים, האמנות עצמה תתעשר מהפרספקטיבות והחוויות המגוונות שהן מביאות. אולי אז, ההיעלמות האמיתית תהיה של המחסומים שמנעו את השתתפותן המלאה בעולם קסום זה.

ישראל קליוסטרו

קליוסטרו
קוסם. יליד המאה ה-18. חי בישראל. שירת בצה"ל כקצ"ר (קוסם צבאי ראשי). נמלט ממיכל המוות, מכלוב נעול בבריכה וממיכל מלא במבה. העלים אנשים ומכוניות. כתב הפיק והופיע בפסטיבלים, מופעים ותוכניות טלויזיה. מלמד קסמים לילדים ומבוגרים ומומחה לחיבור של קסם וטכנולוגיה.

בלתי אפשרי - זאת רק דרגת קושי ...